Jiri Keronen On aika uudelleenarvioida kaikki arvot

Puhelinmyynti pitää kieltää

  • Kuva normaalista puhelinmyyntiyrityksessä käytetystä suostuttelutekniikasta.
    Kuva normaalista puhelinmyyntiyrityksessä käytetystä suostuttelutekniikasta.

Puhelinmyynti pitäisi kieltää yksityisyydensuojan ja kotirauhan rikkomisena. Hyvin harvoin kannatan mitään kieltoja yhtään missään, mutta puhelinmyynnin kohdalla haitat ylittävät niin selkeästi hyödyt, että raja on tullut vastaan. Puhelinmyyntifirmat hyväksikäyttävät sekä asiakkaita että työntekijöitä. Mikäli niissä olisi jotain järkeä, ne eivät joutuisi vaihtelemaan jatkuvasti nimiään, keksimään uusia porsaanreikiä ja perustamaan käytännössä koko toimintamalliaan sille, että "there's a sucker born every minute..."

Puhelinmyyjiä ohjeistetaan rikkomaan lakia, huijaamaan, valehtelemaan ja vetkuttelemaan. Jos he eivät suostu tähän, heitä uhkaillaan ja painostetaan sekä taloudellisesti että henkisellä väkivallalla. Vertailkaapa vähän vaikkapa sitä, miten uskonnolliset kultit aivopesevät uhrejaan ja huomaatte selkeitä yhtäläisyyksiä puhelinmyyntifirmojen normaaleihin toimintamalleihin. Toiminta on psykopaattista ja sairasta.

Toki on järkevääkin puhelinmyyntitoimintaa, kuten joku sähkösopimuksien kilpailutus, mutta ne ovat lähinnä poikkeuksen vahvistava sääntö. Suurin osa kaikista telemarkkinoinnin alalla toimivista firmoista ovat moraalittomia, yhteiskunnalle haitallisia toimijoita, jotka eivät tuota mitään positiivista yhtään kenellekään. Syy, miksi ne joutuvat ylipäätään myymään tuotteitaan puhelimitse on se, että nämä tuotteet ovat järjestään niin surkeita, että ainoa keino saada niitä kaupaksi on moraaliton tyrkyttäminen. Jos ihminen oikeasti haluaisi sen tuotteen, niin eiköhän se ihminen itse ottaisi yhteyttä sinne firmaan.

Yksityishenkilön itse laittama suoramarkkinointikieltokaan ei kauheasti auta, koska telemarkkinointifirmat ovat keksineet kaikkia nerokkaita retorisia kikkoja kiertääkseen nämä jutut. Puhelinmyyntifirma voi esimerkiksi pitää toimintaansa "tuote-esittelynä" tai jonain muuna vastaavana, vaikka tosiasiallisesti hommassa olisi kyse tasan siitä itsestään. Aina ne eivät edes tätä vertaa vaivaudu, vaan yksinkertaisesti rikkovat kieltoa vastaan, koska eivät kuitenkaan joudu sen rikkomisesta koskaan minkäänlaiseen vastuuseen.

Voisin oikeasti luetella loputtomasti puhelinmyyntihommien paskoja puolia, mutta alkaa itseäkin vituttaa, joten lopetan alkuunsa. Sanotaan vielä kuitenkin se, että nuoret ihmiset, ÄLKÄÄ MENKÖ KOSKAAN TÖIHIN PUHELINMYYNTIIN. Se on paskaa olla työttömänä, mutta toivoisin, että pystyisitte äijäämään sen läpi ennemmin kuin menemään näihin firmoihin. Ainoa syy, minkä vuoksi tämä "liiketoiminta" pysyy hengissä on se, että nuo firmat löytävät jatkuvasti uusia uhreja työtä hakevista epätoivoisista nuorista, jotka eivät tunne omaa arvoaan tai oikeuksiaan.

PS. Puhelinmyyntifirmojen omistajilla ja esimiehillä on tapana tulla trollailemaan valenimillä Internetiin vähänkään kriittisempiin kommentteihin, miten heidän firmansa ovat niin hyviä ja miten heitä vastustavat vain ne, jotka eivät ole "alalle sopivia" (= antaudu), niin tässä vielä disclaimer ihan heitä varten. Älkää, jäbät, edes yrittäkö. Olen just niitä jätkiä, jotka pärjäävät pirun hyvin puhelinmyynnissä, koska olen hyvä suustani eikä tuo moraalikaan paljoa paina. Eli vaikka olen pirun hyvä myyjä, niin silti pidän teidän toimintaanne idioottimaisena ja moraaliköyhänä hevonpaskana, joka tappaa nuorten innostuksen tehdä rehellistä duunia ja joka ei tuota yhteiskunnalle mitään positiivista.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

18Suosittele

18 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Yrittäjänä itsekin inhoan puhelinmyyntiä, rahankerjuuta ja jos et suurimmille yhteystietojen tarjoajille noin 1000 euron vuotuista heidän yksipuolisella sopimuksella laittamansa ilmoituksen laatikointianettasi/palveluntarjoaja maksa,
korjataan yrityksesi-osoitetiedot, puhelinnumerot yms. netissä virheellisiksi, kuten vaihdetaan esiin vanha osoite yms. tai jätetään uusi osoite päivittämättä tietojen tarkistupuheluksi naamioidusta myyntiyrityksestä huolimatta.

Aihe toistuu identtisenä vuodesta toiseen, joten tahattomuus ei voi olla selitys omat kotisivuni peittävän väärän informaation levittämiselle,
Vandalismin kriteerit ovat hyvin lähellä täyttyä.

PS: Ei sillä että henkilökohtaisesti moisesta piittaisin, minun mainokseni on aina ollut tekemäni työ,
mutta esim. myyntiyrityksille somenäkyvyys on elinehto.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Korjaan hieman, enhän minä itse puhelinmyntiä inhoa,
vaan siinä yleisesti käytettyjä keinoja, väkisintuputtaminen on asia jota en vois sietää, joillekin on täysin mahdotonta käsittää etten huoli -vaikka maksettaisiin- sellaista jota en tarvitse koska se on silkkaa resurssien tuhlausta.

Jere Partanen

Lankapuhelinten aikaan kerran isä laski luurin pöydälle ja jätti puhelinmyyjän puhumaan itsekseen. Oli kuulemma muutama minuutti mennyt ennen kuin tyyppi tajusi, ettei puhelimessa ole ketään.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Valitettavasti olet oikeassa. Olen itsekin työskennellyt puhelinmyyjänä. Osa paikoista oli ihan ok, mutta enimmäkseen kyse on kusetuksesta.

Itselläni on vieläkin huono omatunto yhdestä firmasta, jossa olin vain vajaat kaksi viikkoa, kun mitta tuli täyteen. Siinä parissa viikossa ehdin jymäyttää valitettavan montaa asiakasta.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Yrittäjänä huomasin aikoinaan hyvin nopeasti, että noin 70% kaikista puheluista oli näitä häirintäsoittoja tyyliin "jatketaanko tätä sopimusta edelleen" jne...

He soittavat kaikista kielloista huolimatta tasaisin välein ja lukevat saman paperin yhä uudestaan ja uudestaan. Mikään ystävällinen tai epäystävällinen kielto ei saa heitä lopettamaan soittelemista.

Mikään puhelimen blacklist-ohjelmisto tms ei toimi, koska he soittavat joka kerta eri numerosta (pari viimeistä numeroa muuttuu).

Totesin, että päinvastoin kuin teidän, minun aikani maksaa. Jos siis haluatte käyttää sitä, maksatte siitä. Esitin laskutusperusteet suoraan puhelin"myyntiä" harjoittavalle yritykselle sekä nettisivuilla. Soittelu ei tietenkään loppunut. Olisin periaatteessa saanut laillisesti veloitettua aika monen puhelinmyyjän kuukausipalkan, mutta en viitsinyt laittaa laskuja perintään.

Sen sijaan päädyin vaihtamaan yrityksen numeron salaiseksi. Häirintäsoitot vähenivät oleellisesti muutamassa vuodessa, mutta eivät loppuneet kokonaan. Salainen numero tietysti vaikeuttaa myös maksavien asiakkaiden mahdollisuuksia löytää numero, joten monilla yrityksillä menetelmä on enemmän kuin epätarkoituksenmukainen. Se on kuitenkin ainoa joka toimii edes jotenkuten.

Jos puhelin"myyntiä" ei kokonaan kielletä, olisi ainakin paikallaan määrätä sakko/korvaus soittamisesta sellaiseen numeroon, johon puhelinmyynti on nimenomaan kielletty. Jos häirinnän kohteeksi joutunut henkilö tai yritys saisi esimerkiksi 1000 euron korvauksen jokaisesta kiellosta huolimatta soitetusta puhelusta, eivät ne häiritsisikään niin paljon.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

Jos operaattorin toimipisteiden asiakaskohtelu - suoraan valehdellaan, myydään epäsopiva tuote, palvelu loppuu ostotapahtuman jälkeen, maksuttomiin palvelunumeroihin ei pääse, annetaan 50% "alennus lappu" kouraan maksulliseen palvelupisteeseen, yms - en kuuntele yhdenkään ko. yrityksen puhelinmyyjän tyrkytystä.

Riesaa on myös pitzzakauppiaiden lukutaidottomista mainosjakajista. Ei mainoksia - lapun sisältöä ei ymmärretä.

Käyttäjän JoonasHelander kuva
Joonas Helander

Tähän asiaan auttaisi varmasti löytää sopiva tapava luoda sopimussakko pysäköyntifirmojen kaltaisesti. Julkiseen rekisteriin tieto että mikäli minulle soittaa puhelinmyyjä se on 50€ sopimussakkorikkomus, koska olen julkisesti ilmaissut asiasta. Vaihtoehtoisesti sanoa jokaiseen tuollaisen soiton alkuun samat sanat.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Kuten jo kerroin, olen itsekin työskennellyt alalla. En kieltäisi puhelinmarkkinointia kokonaan, mutta vaatisin, että kaikkien firmojen pitäisi oikeasti noudattaa tiettyjä sääntöjä. Esim. samalle asiakkaalle saa soittaa vain kerran tai kaksi vuodessa yms.

Lehtimyynnin puolella Sanoma Magazines on alan pahin häirikkö. Olen joskus saanut viikon aikana puhelun kolmelta eri myyjältä, jotka ovat kaikki tarjonneet samaa lehteä. A-lehdiltä tulee max. kaksi kontaktia vuodessa, joten sitä en pane niin pahakseni.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

S.L: "...kaikkien firmojen pitäisi oikeasti noudattaa tiettyjä sääntöjä. "

Eikö asiakkaan itsensä laatima toive EI MAINOKSIA, ole kategorinen sääntö mainosjakeluille. Pizzapoikien on turha toivoa, että usein toistuvasti ärsytetty asiakas tulee pizzalle.

Muille yrityskohtaisille puhelinmyyjille, tulisi asiakkaan toive EI ENÄÄ HÄIRINTÄÄ, olla sääntö numero yksi. Ja jos häirinnän kohteen numero on salainen, sen tulisi jo sinänsä olla viesti operaattorille.

Käyttäjän miljasaresvaara kuva
Milja Saresvaara

Törkeää on tämä nykyinen "ilmaisten näytteiden" jakaminen ja tyrkyttäminen. Josta vakuutellaan sataan kertaan että varmasti ilmainen ihan näyte, mutta jos erehtyy ottamaan, niin "sitoutuu" siihen että niitä alkaa tulla lisää ja seuraavat ovat maksullisia, ellei sitä erikseen tajua kieltää. Kun harvapa osaa heti kieltää sellaista tilausta mitä ei ole itse pyytänyt tai tilannut.
Vaikea ymmärtää mitä voittoa tuolla markkinointitavalla saa, muuta kuin n.90%-sesti kaikkien inhot päälleet.

Näitä ja muita puh.myyntisoittoja tulee harva se päivä joinakin viikkoina. Lehtien myyjät ovat monesti asiallisemmasta päästä, mutta ihan varmasti osaan tilata sen itse, jos se vähääkään kiinnostaisi.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Firmoilla on koko ajan kehitteillä uusia mainospuheita, jotka sitten lanseerataan käyttöön samanaikaissesti kaikille myyjille. Pari vuotta sitten käytettiin tiettyä litaniaa lehtityrkytyksissä ja nykyään hiukan muunneltua sellaista.

Yhteistä niille kaikille kuitenkiin on, että heti ensimmäisessä lauseessa täytyy korostaa, että "saatte ILMAISEKSI". Kun eräälle myyjälle huomautin, että hänen ilmainen Apu-lehti tulisi maksamaan minulle 120 euroa vuodessa "postikuluina", niin hän nöyrästi totesi, että "näinhän se on". Luulen, että oli jo itsekin kyllästynyt työhönsä.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Suomessa ja Euroopan Unionissa on elinkeinovapaus. On arveluttavaa alkaa kieltämään joitain ammatteja tai toimialoja populistisin perustein. Tätä monet poliitikot kuitenkin aika ajoin yrittävät.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Suomessa ja Euroopan Unionissa on elinkeinovapaus."

Ei täällä mitään elinkeinovapautta ole, koita perustaa apteekki tai viinakauppa tai tarjoa taksikyytiä naapurille niin näet vapauden. Lihakaupan tai kioskinkin perustamiseen saat sellaiset velvoitteet ja määräykset että mieluummin unohdat asian.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Ehkä ennemminkin pitäisi kehittää välineitä, joilla puhelinmyyntiä voi tehokkaasti torjua. Minulla on tuossa puhelimessa sellainen softa, joka käyttää jotain listaa puhelinmyyjistä ja ilmoittaa heti kun moinen numero osuu kohdalle.

Tuntemattomiin numeroihin en vastaa koskaan.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Minulla oli sellainen kokemus, mikä eräs kuuro valitti minulle, että tuntemattomasta numerosta soitetaan päivittäin 2-3 kertaa ja pitkään annetaan soida.

Tähän häiriköintiin hermostuttuaan tulin paikalle ja jossain vaiheessa tuli taas puhelin värähtelemään tuntemattomasta numerosta. Vastasin siihen henkilön nimellä ja että kuka minä olin.

Siellä oli puhelinmyyjä ja terrorisoinut ystävääni varmaan 2 viikkoa lähes joka päivä soitellen.

Vastasin lyhyesti: Henkilö nimeltä on kuuro ja minä avustin häntä saadakseni tämän puhelinterrorisoinnin loppumaan.

Luuri laskettiin heti ja sanaakaan ei tullut vastausta odotellessani. Tästä tapauksesta olen valittanut viestintäministeriölle, että numerotiedoissa pitäisi selkeästi osoittaa henkilön olevan kuuro, niin tälle ei voi soittaa mitenkään kuin vain tekstiviestitse. Ministeriö sanoo, että se on vaikeaa johtuen yksityisyydensuojan takia.

Jukka Mäkinen

Parasta olisi tehdä puhelinyhtiön kanssa sellainen sopimus, joka mahdollistaisi puhelinmyyjien, tai kaikkien joita et ole listannut ystäviksesi, soittaessa seksipuhelujen kaltaisen tariffin. Lasku menisi myyjälle ja voitot saisi pitää itse. Silloin voisi jutella vaikka kuinka kauan myyjän kanssa, kun jokaisesta alkavasta minuutista tienaa vaikka 20 euroa.

Käyttäjän KariLaitinen kuva
Kari Laitinen

Puhelinnumeroni on salainen, mutta siihen soitti oman kännyoperaattorin puhelinmyyjä laajakaistanvaihtoasioissa. Iloinen, Oulun murretta puhuva tyttö sai minut vaihtamaan laajakaistan. Keskusteluhan alkoi tietysti sanoilla: - Joo, en ole tässä myymässä mitään. Haluaisin vaan kysellä...

No, ei tullut ihan sitä, mistä puhuttiin. Pät-kii ja on välillä todellaaa hidastaaa...

Aion jatkossa tylyttää jokaisen puhelinmyyjän heti alkuunsa, joka erehtyy pirauttamaan numerooni. Minulla ei ole aikaa kuunnella liiba-laabaa, jonka ainoana tavoitteena on saada minulta rahat pois. Jos tarvitsen jotain, otan itse yhteyttä myyjiin.

Puhelinmyyjät - Ei millään pahalla!

Käyttäjän JanneKoiranen1 kuva
Janne Koiranen

Kuluttaja voi aina pistää numeronsa Robinson-rekisteriin, kuten myös puhelinedusta veroa maksava työntekijä. Loppuu soittelut kuluttaja-asioissa. Itse tosin olen äärimmäisen ärsyttävä asiakas puhelinmyyjälle, erityisesti jos joku laajakaista-myyjä soittaa, kysyn kysymyksiä, mihin myyjä ei osaa (eikä hänellä ole mahdollisuuttakaan) vastata. Puhelut saattavat kestää pitkäänkin. Tämä toki on pelkkää huvia minulle.

Telemarkkinointia itsekin työkseni tehneenä voisin kuitenkin antaa niille asiasta ärtyneille muutaman vinkin:

1) Ole kohtelias. Puhelinmyyjä tekee työtään siinä missä sinäkin. Itsekin saatat soittaa asiakkaille tai prospekteille, etkä välttämättä halua soittaessasi kuulla haistatteluja tai tylytystä. Puhelinmyyjä muutenkin saa 90% ja enemmän puheluista kieltäytymiseen johtaen, joten kohtelias pikainen kieltäytyminen toimii paremmin. Pahimmillaan puhelinmyyjä pistää järjestelmään piruuttaan syykoodin, joka pistää toisen soittamaan jopa tunnin parin päästä.

2) Tietyillä avainsanoilla voi aina lopettaa keskustelun. Esim. "olen alaikäinen" tai "kuulun robinson-rekisteriin". Jopa "olen edunvalvonnan alainen" toimii.

3) Salainen numero tarkoittaa että numero ei näy numerotiedustelussa, ei sitä etteikö puhelinmyyjä voisi soittaa. Sitä varten on robinson. Esim. Trafi myy tietosi mikäli et sitä ole erikseen kieltänyt.

4) Prepaid-numeroihin ei yleensä tule markkinointipuheluita

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset