Jiri Keronen On aika uudelleenarvioida kaikki arvot

Suomen Sisu kuuluu keskitysleirille

Maanantaina 11.3. kansallismielinen ja paljon mediassa kohuttu Suomen Sisu järjesti suurkäräjänsä, eli sääntömääräisen kevätkokouksensa. Kevätkokouksen kyytipojaksi Suomen Sisun vastustajat olivat päättäneet pitää oman mielenosoituksensa Suomen Sisua vastaan, vaikkakaan eivät olleet vaivautuneet ilmoittamaan siitä viranomaisille, kuten laki edellyttää. Suurkäräjillä Suomen Sisu sai uuden puheenjohtajan, perskansanedustaja Olli Immosen. Immosen ensimmäiset lausunnot Sisun puheenjohtajana tuomitsivat kaiken rasismin ja kertoivat, että Suomen Sisu aikoo parantaa mainettaan. Konkreettisina tekoina Suomen Sisu aloitti verkkosivujensa uudistamisen ja Immonen lupasi kokonaan uuden periaateohjelman vanhentuneen ja paljon kritisoidun ohjelman tilalle.

Kaiken logiikan ja järjen mukaan uusvasemmistolaisten natsinmetsästäjien tulisi olla mielissään siitä, että Suomen Sisu pyrkii parantamaan mainettaan ja korvaamaan vanhan ohjelmansa. Se, että joku muuttaa mielipiteitään tai julkista ilmaisuaan parempaan ja loivempaan suuntaan tulisi nähdä merkkinä kypsymisestä ja kehityksestä ja siis juuri siitä toivottavasta suunnasta, johon "rasisminvastainen taistelu" toivottavasti pyrkii.

Tietenkään rasismitaistelijat eivät nähneet asiaa tällä tavalla. Mielenosoituksen jälkeisessä tiedotteessaan mielenosoituksen järjestäjät tyrmäsivät Immosen lausunnot ja totesivat, ettei fasismille saa antaa tuumaakaan periksi. Sosiaalisessa mediassa puolestaan esiteltiin Sisun vanhoja kotisivuja ja kannanottoja siitä huolimatta, että Immosen ensimmäiset toimet käsittelevät juuri näiden uudistamista. "Katsokaa, tässä ongelmassa, jonka uusi puheenjohtaja lupasi korjata, on ollut ongelmia! Tämän vuoksi ongelmaa ei voi korjata!" Surullista, että tätä neropattihessuilua harrastivat jopa järkevät ihmiset. Esimerkiksi entinen kansanedustaja ja yleiskova pitkätukka Jyrki Kasvi piti järkevänä kaivaa Suomen Sisun yli puoli vuosikymmentä vanhoja nettisivuja esille Internetin Wayback Machinella ikään kuin näillä olisi jotain todistusarvoa.

Hienoa, Kasvi. Varmaan seuraavaksi todistat, että Kokoomus on monarkistinen äärioikeistopuolue tonkimalla kansallisarkistosta Svinhufvudin lausuntoja ja Lapuan liikettä. Kaikkihan nimittäin tietävät, että ihmisten ja etenkin järjestöjen on täysin mahdotonta muuttaa mielipiteitä, koska mielipiteet tulevat geeneistä, äidinmaidosta ja Jumalasta.

Paitsi että oikeassa maailmassa eivät tule. Oikeassa maailmassa ihminen voi muuttaa mielipiteitään ja muuttaakin, koska hänellä on kyky ajatella. Rekisteröityneen yhdistyksen mielipide puolestaan ei edes teoriassa voi olla muuta kuin mitä sen viralliset asiakirjat sanovat, koska rekisteröity yhdistys ei ole ihminen, eikä sillä ole aivoja tai mieltä. Jos rekisteröidyn yhdistyksen asiakirjat, kuten periaateohjelma, muuttuvat, myös rekisteröityneen yhdistyksen mielipide on muuttunut. Ihmisten mielipiteet muuttuvat ja kehittyvät.

Mikäli mielipiteen muutosta ei hyväksytä silloin, kun se tapahtuu positiiviseen suuntaan, kaivetaan itsensä poteroon. Mielipiteenmuutos positiiviseen suuntaan tulee nähdä positiivisena kehityksenä. Jos sitä kehitystä ei uskota tai hyväksytä, päätetään, että positiivista kehitystä ei voi tapahtua, eli päätetään, että kerran rasisti on aina rasisti. Vähän kuten kristityt päättivät, että Paavali ei voi koskaan olla aito kristitty, koska oli ennen vainonnut kristittyjä. (Eiku...) Rasismista tehdään siis stigma, joka ei jostain mystisestä syystä voi ikinä parantua. Tämä taas on äärimmäisen vaarallista, koska jos rasistin mielipiteitä ei voi muuttaa vähemmän rasistisiksi, silloin rasismia voi vähentää vain vähentämällä rasisteja, minkä jälkeen ollaankin turvallisesti mielipidevainoissa.

Sen lisäksi, että rasisminvastainen taistelu on epäloogista, on siinä myös toinen valtava ongelma. Se ei nimittäin toimi. Itse asiassa rasismin vastustaminen lisää rasismia.

Toronton yliopiston psykologian laitoksen tutkijat tekivät pari koetta testatakseen, minkälainen ennakkoluuloisuuden vastainen toiminta tehoaa. Ensimmäisessä kokeessa tutkijat jakoivat koehenkilöt kolmeen ryhmään. Yhdelle ryhmälle tutkijat jakoivat esitteen, jossa kerrottiin neutraalisti ennakkoluulottoman elämän ja asenteen eduista. Toiselle ryhmälle tutkijat jakoivat esitteen, joka nimenomaisesti tuomitsi ennakkoluulot ja kielsi niiden harjoittamisen. Kolmas ryhmä toimi verrokkina, eikä heille jaettu minkäänlaista esitettä. Toisessa kokeessa tutkijaryhmä puolestaan jakoi koehenkilöille sattumanvaraisesti kyselyjä, jotka oli suunniteltu sanomaltaan joko neutraaleiksi tai vaihtoehtoisesti siten, että ne kielsivät ennakkoluulot. Kaikki varmastikin arvaavat, mitä kokeet osoittivat.

Molemmissa kokeissa nimittäin huomattiin, että ennakkoluuloisen asenteen kieltäminen ja tuomitseminen ei toimi, vaan päinvastoin se jopa lisää rasismia ja ennakkoluuloja. Koeryhmä, jolle oli kerrottu neutraalisti ennakkoluulottoman elämäntavan ja asenteen eduista, osoitti vähemmän ennakkoluuloja kuin verrokkiryhmä. Puolestaan koeryhmä, jota oli nimenomaisesti kielletty olemasta ennakkoluuloisia ja jolle ennakkoluuloisuutta oli tuomittu, osoitti enemmän ennakkoluuloista ja tuomitsevaa asennetta kuin verrokkiryhmä. Vastaava tulos saatiin myös jälkimmäisestä kokeesta; rasismin ja ennakkoluulojen kieltäminen ja tuomitseminen lisäsivät ennakkoluuloista suhtautumista ja asenteita.

Kokeiden tulos ei varmasti tule yllätyksenä kenellekään, joka ymmärtää edes perusasiat ihmisen psykologiasta. Ihminen ei tahdo, että hänelle kerrotaan, mitä mieltä hänen pitäisi olla. Jos ihmiselle sanoo "älä paina tuota nappia", hän sanoo "varppina painan" ja painaa riippumatta siitä, olisiko hän alunperin edes tehnyt niin. Sen sijaan asian lähestyminen ilman kieltoja ja käskyjä, neutraalisti kertomalla oman näkökantansa hyvät puolet ei haittaa ihmistä, vaan kokeen mukaan se jopa toimii ennakkoluulojen vähentämiseksi.

Koe osoittaa, mikä natsinmetsästäjien logiikassa ontuu; vastustaminen. Natsinmetsästäjät ovat keskittyneet äärioikeistonsa vastustamiseen ja vainoamiseen sen sijaan, että he pyrkisivät tuomaan esille suvaitsevaisuuden ja ennakkoluulottomuuden hyviä puolia. Sen sijaan, että he siis kannustaisivat esimerkiksi Sisussa tapahtuvaa positiivista muutosta loivempaan suuntaan, he tuomitsevat Sisun ja sisulaiset riippumatta Sisun pyrkimyksistä parantaa menoaan. Kuten arvata saattaa, uusimman Sisu-vastaisen vainon myötä Sisuun tulvii uusia jäsenhakemuksia. Onneksi olkoon, sankarit. Saavutitte juuri sen, mitä yrititte vastustaa.

Rasismi ja ennakkoluulot ovat tyhmiä ja niistä pitää pyrkiä aktiivisesti eroon sekä omassa elämässä että yhteiskunnassa. Rasismi ja ennakkoluulot eivät kuitenkaan vähene tuomitsemalla ja leimaamalla sen vuoksi, mitä henkilö tai järjestö on vuosia sitten ollut mieltä tai sanonut. Rasismi vähenee keskustelemalla ilman tuomitsemista ja mielipiteiden kieltämistä. Ennen kaikkea rasismi vähenee sillä, että kun rasismi pyrkii vähenemään, sen annetaan vähentyä. Rasismi ei katoa keskitysleireillä, vaan keskusteluilla.

PS. Uusvasemmistolla tarkoitan näitä ihmeellisiä antifanttianarkisteja, koska en halua leimata oikeita vasemmistolaisia, kuten Jyrki Yrttiahoa, Esko Seppästä tai Markus Mustajärveä. Lisäksi olen huolissani kosmisesta tasapainosta ja tahdon vähän vastapainoa termille "uusliberaali".

PPS. En pidä Suomen Sisua äärijärjestönä, sillä olen perillä, millaisia oikeat äärijärjestöt ympäri maailman ovat.

PPPS. Ihan oikeasti koko "kuka on ääri"-määritelmäpelleily ja kilpauhriutuminen on sen verran munasta, että alta pois. Sillä ei voi saavuttaa mitään ja se vie huomion pois olennaisesta, eli konkreettisista asioista. Jokaisella poliittisesta laidasta toiseen on varmasti maahanmuuttopolitiikan parantamiseksi parempia ideoita kuin haukkua toista ääriliikkeeksi.



Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

39Suosittele

39 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (68 kommenttia)

Pjotr Hadermann

Olen liittymässä jäseneksi. Osaatko jo sanoa mille leirille yritätte minua viedä?

Minun toimittaminen leirille vaatii miestä. Löytyykö sinusta Jiri sitä?

Käyttäjän herrakeronen kuva
Jiri Keronen

Pääset Hailuotoon rippileirille.

Pjotr Hadermann

''Pääset Hailuotoon rippileirille.''

Kuulostaa hyvältä. Käännytän porukan Mooseksen uskoon.

Käyttäjän procedescio kuva
Jouni Kari

Jaa Pjort. Tuossa joku päivä sitten annoit selkeästi ymmärtää olevasi Venäjältä.Kirjoitit viinan myynnistä Venäjän junissa jne.

Silloinen kuvasi oli Romanialaiselta Humppamuusikolta Gabriel Dragulesculta.
http://www.aflatot.com/

Kun näistä kysyin, et vastannut vaan poistit viestini ja estit kommentoinnin blogiisi. Nyt olet liittymässä tähän järjestöön?

Kovasti olet monikansallisen oloinen. Kuka oletkaan aikuisten oikeasti?

Pjotr Hadermann

#14
Kuka olet Juoni oikeasti? Trolli?

Käyttäjän procedescio kuva
Jouni Kari Vastaus kommenttiin #17

Et sitten taaskaan vastannut nimimerkki pjotr. Eipä yllätä.

Kiellän sinua välittömästi nimittelemästä minua millään lailla. Tietoni ovat tarkistettavissa. Sinun "tietojasi" ei löydy.

Kiellän julkaisemasta tietojani missään.
Kiellän myös kirjaamasta tietojani mihinkään ylös.
(Ref. Jyväskylän tapaus ja henkilötietolaki www.finlex.fi)

Pjotr Hadermann Vastaus kommenttiin #19

Juoni. Älä sekoile. Käytä kyrillisiä kirjaimia ja kirjoita nimi oikein. Muuttamalla esim. j = i alkaa löytymään.

Ps. Jatkossa en vastaa trolleihisi.

Reijo Keto Vastaus kommenttiin #17

Trolli, aikaisemmin käytti nimeä Pertti Ilonen.

Käyttäjän procedescio kuva
Jouni Kari Vastaus kommenttiin #27

Nimimerkki Reijo Keto.

Kiellän sinua välittömästi nimittelemästä minua millään lailla. Tietoni ovat tarkistettavissa.

Kiellän julkaisemasta tietojani missään.
Kiellän myös kirjaamasta tietojani mihinkään ylös.
(Ref. Jyväskylän tapaus ja henkilötietolaki www.finlex.fi)

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Hyvä! Minulla tuli mieleen edesmenneen Veikko Vennamon toteamus, että "mitä enemmän sinua haukutaan, sitä enemmän saat asiallesi puolustajia". Ja käytännössä tuo on toteutunut myös perussuomalaisten kohdalla ja saattaa hyvinkin toteutua myöskin Suomen Sisunkin kohdalla. Ken elää sen näkee.

Pjotr Hadermann

Seppo. En tiennyt ennen koko kerhosta, mutta nyt kiinnostaa kovasti ja taidan liittyä.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

En tiedä minäkään, enkä halua, enkä aio liittyäkään.

Käyttäjän jannemuhonen kuva
Janne J. M. Muhonen

Loistava kirjoitus! Enpä ole tullut ajatelleeksi asiaa tältä kantilta.

Erityisesti mieltä lämmitti seuraava:

"Katsokaa, tässä ongelmassa, jonka uusi puheenjohtaja lupasi korjata, on ollut ongelmia! Tämän vuoksi ongelmaa ei voi korjata!"

Käyttäjän synti kuva
Sari Niemi

Jos ideologia perustuu jonkin vihollisen voittamiseen, on ideologialla arvoa niin pitkään kun vihollinen on olemassa. Kun omaa olemassaolon tarvetta alkaa epäilemään, tulee vahvistaa uhkaa vihollisesta sekä nähdä sen uusia laajennuksia ympäröivässä yhteiskunnassa.

Suomihan ei kovin rasistinen maa edes ole, kun vertaa edes muuhun Eurooppaan - saati sitten muualle. Suomessa pitää olla rasismia sekä äärioikeistoa, koska muuten näiden vastustajat jäisivät ideologisesti aivan tarpeettomiksi (eikä onnistuisi keräilemään poliittisia irtopisteitä leimakirveillä).

Minä en ole rasisti, enkä usko että leimakirveiden heittelemättä jättäminen tekee minusta yhtään vähempää tai enempää rasistia - tai edes mitenkään pyhempää tai suvaitsevaisempaa.

Ukko Makkonen

Sari Niemi:
"Minä en ole rasisti", mutta kas vain, kun tunnen-tarvetta-puolustella- rasisteja, että etköhän nyt itsekin ole hiukan rasistiseen ajatteluun kallellaan?
Sama tyyli kuin tällä übertaata Oikkosella kun hän puolusteli Suomen Sisu järjestöä eilisessä kirjoituksessaan. Oikkosen kirjoituksen alussa Oikkonen raikkaasti toteaa "Minä en tiedä tästä järjestöstä mitään" ja sitten alkoi järjestön ohella kaikenlaisen muunkin äärioikeistolaisen ja natsismihenkisen häröilyn puolustaminen kansallisen psykoanalyysin nimissä:D

Se kauhistelemiesi leimakirveiden heitteleminen voisi joskus olla ihan paikallaan. Jos esim. metrossa mustaa pikkulasta nimitellään hänen värinsä tähden eikö ole ihan asiallista aikuiselta puuttua asiaan ja ojentaa nimittelijää, tämäkin on leimakirvesten heittelyä ilmeisesti?

Käyttäjän MelleriJrvinen kuva
Melleri Järvinen

Taas on mennyt MC Onelta kirjoitusten pointit ns. "oikealta ohi".

Käyttäjän synti kuva
Sari Niemi

Älä lue rivien välistä tai änge vastauksia suuhuni. En puolustele rasisteja ja tummalle pikkulapselle huutelu on rasistista, tyhmää ja tuomittavaa. Taisin missata, kuka näin nyt teki? En tietääkseni puolustanut tällaista käytöstä? Tiedätkö mikä on leimakirves?

Juhani Piironen

Ihan hyvä kirjoitus.
Tosin vastustan tuota ison pandan kuvan käyttöä, koska se sorsii pikku pandoja.

Käyttäjän suvituuli952 kuva
Juha Lehtinen

Jiri, olisiko kuitenkin niin, että jury on vielä ulkona? Mitä tulee Suomen Sisun uudistamiseen ja uudistumiseen?

Näin kysyn täysin ulkopuolisena. Myös siinä mielessä, ettten tiedä, mistä ko. järjestö on tulossa ja mihin menossa.

Tietysti hieman erikoista on se, että uusi puheenjohtaja lupaa uudistaa ohjelmat. Eikö järjestön ohjelmat yleensä uudisteta keskustelun pohjalta. Johon käydyn kokouksen olisi luullut olevan oikea paikka. Jos uusia linjanvetoja tehtiin, niin tiedotus epäonnistui, koska ainakaan minä en ole törmännyt - en ole erityisemmin etsinytkään - mihinkään uusiin avuksiin, saati sitten irtisanoutumisiin aikaisemmista, nyt muutoksen kohteeksi joutuvista periaatteista.

Mutta tuosta rasistienkin assimiloimisesta olen samaa mieltä.

Tätähän on toteutettu jo Perussuomalaisten osalta. Siinä missä valta-establishmentti jyrkästi pyrki - pyrkiköi edelleen? - eristämään Sverige Demokraatit, Suomessa Perussuomalaiset ovat osa kansalaisyhteiskuntaa ja ennenkaikkea kansanvaltaista demokratiaa. Kuten tietysti pitääkin, kun me tiedämme minkälainen on persujen keskimääräinen kannattaja.

Kuuluuko Suomen Sisu tähän joukkoon? Onko siellä mahdollisesti toimivilla "tosirasisteilla" edes halua tulla assimiloiduiksi En ole varma, mutta se varmasti nähdään.

Mitä taas tulee toisen reunan "ääriliikkeiden" reaktioon, niin heiltä on turha kysyä. Molempien reunojen ääriliikkeiden omaa asiaa ajaa tilanteiden kärjistäminen. Mikä tapahtuu helpoiten hyökkäämällä toisen reunan kimppuun.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

http://www.hs.fi/nyt/artikkeli/Vieras+mies+kaupung... Tämän artikkelin perusteella en pidä Immosta juuri minään. Puhdasmaineinen persu saatu huijattua johtamaan rasistipuoluetta.

Melkoisia aivopieruja: "Vastaan on tullut paljon ihmisiä, jotka ulkonäkönsä perusteella eivät selvästikään ole sopeutuneet moderniin suomalaiseen yhteiskuntaan." Ai eivät ole kotoutuneet muuttamalla ihonväriään vaaleaksi?

"Entä missä konkretisoituvat Helsingin uhat?"
""Olen vähän miettinyt, että Itäkeskushan se tietysti on, missä on paljon sellaista maahanmuuttajaa, jotka elää eristäytyneessä tilassa, eikä ole mukana vallitsevassa yhteiskunnassa.""
"Selvä. Milloin olet käynyt siellä viimeksi? "
""En koskaan." "

Pointtini on se, että en usko Suomen Sisun todellisten sisäisten maahanmuuttomielipiteiden muuttuvan ja rasismin katoavan mihinkään. Onhan siellä edelleen samat jäsenet. Enkä usko, että Immonen pystyy muuttamaan Sisua vähemmän rasistiseen muotoon ollessaan itse melkoinen pälli.

/edit väärä linkki. tämän artikkelin

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

Saara Huttunen kärsii rasismista, minua on joskus haluttu palauttaa ryssänä venäjään, suhtaudun siihen huumorilla.
Jos mamu noin vähästä loukkaantuu on parempi pyssyä kotona.

Käyttäjän procedescio kuva
Jouni Kari

Voisikos tuon mamuttelun jo jättää vaikkapa pois? Ihan vaikka kaikessa ystävyydessä.

Mamu on sanana olkinukke.
http://www.writerspulse.org/forms-of-propaganda-th...

Miksi asia on oleellinen? Olkinukesta seuraava vaihe on dehumanisaatio.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dehumanization

Pari esimerkkiä jo alkaneesta dehumanisaatiosta Suomessa: (Vuonna 2013.)

Mamu (Olkinukke maahanmuuttajasta.)
Suru (Olkinukke suomenruotsalaisesta.)
Suvakki (Olkinukke kuvitteellisesta suvaitsevaisesta.)

http://www.lucifereffect.com/dehumanization.htm

Ja tässä kansanmurhiin päättyneitä ihmisyyden viemisiä:
http://wiki.answers.com/Q/What_are_specific_exampl...
http://quizlet.com/5175262/examples-of-the-8-stage...
http://quizlet.com/5175720/examples-of-the-8-stage...
https://sites.google.com/site/anatomyofagenocideca...

Joko riittää?
http://www.genocidewatch.org/images/Countries_at_R...

Paha kierre poikki.

Lauri Korhonen Vastaus kommenttiin #35

Mamut olkinukkeilee?
http://alijahusu.puheenvuoro.uusisuomi.fi/135239-s...

Kuvitteellinen suvaitsevainen? Kiitos tämän ostan. Ehkä viikon ellei kuukauden paras.

Käyttäjän procedescio kuva
Jouni Kari Vastaus kommenttiin #38

Ja sinäkö lähdet sitten olkinukkeprovoiluun mukaan?

Ja edelleen käytät tuota mamu sanaa olkinukkena. Sellaista "ihmistyyppiä" ei vain ole.

Ei ole "samanlaista mamua", johon riittää kuvaamaan yksi sana.
Jokainen on erilainen. Sinäkin olet erilainen.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Vonterghem, millähän perusteella itse olen rasisti. Onko tää perinteinen "se on itte joka haukkuu"-argumentti? Perussuomalaisten suosikki.

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem Vastaus kommenttiin #62

Saara, tunnet kovasti kärsivän rasismista, täyttyy sinulla olla jotain kokemuksia rasismista.

Vai oletko kenties puolesta kärsijä?

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #71

Ei minun tarvitse itse kärsiä rasismista voidakseni olla sitä vastaan. En myöskään ole lesbo, mutta ajan silti homoavioliiton asiaa.

Olen törmännyt tähän useasti internetissä. Ihmiset ovat ihan ihmeissään että miten voin puolustaa jotain asiaa mistä ei ole ilmeistä suoraa hyötyä itselleni. Minä taas olen ihmeissäni siitä miten yhtäkkiä vain omien asioiden ajaminen onkin hyve sen sijaan, että ajaisi kaikkien yhteistä hyvää.

Rawlsilla on termi nimeltä tietämättömyyden verho. Siinä ajatellaan, että ihmiset pääsisivät päättämään yhteiskunnasta tietämättä itse mihin asemaan tulevat pääsemään. Tietämättä siis syntyvätkö köyhiksi vai rikkaiksi, mihin maahan, millä ihonvärillä, millä seksuaalisella suuntauksella ja niin edelleen. Jos yhteiskunta luotaisiin näin, se muodostuisi oletettavasti niin, että se on mahdollisimman tasapuolinen. Siihen minäkin pyrin.

Sori pitkä vastaus. Mutta en ole myötäloukkaantuja, olen ihan kaikille paremman maailman asialla.

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem Vastaus kommenttiin #72

Suotakoon sinulle nämä ihanteet, olet nuori, olin minäkin joskus nuori.
Ikä ja kokemus kun tule lisää huomaat, että maailma nyt vain on helvetin epäoikeudenmukainen.

Siinä vaiheessa kun on perhe ja liutaa lapsia, huomaat itse, on vain itse taisteltava kohotakseen oman perheen olot.

Toisten hyvinvointi on toisarvoinen asia, nyt taas itse voin harrastaa maailman parantamista, velat on maksettu ja lapset maailmassa.

Silti omat ensin ja sitten muut.

Käyttäjän herrakeronen kuva
Jiri Keronen

Uskolla ei pitäisi olla tässä asiassa mitään merkitystä. Jos yhdistys pyrkii parempaan, sille tulisi antaa edes sen verran löysää, että katsoo, mitä tapahtuu sen sijaan, että tuomitsee jo ennen kuin mitään on tapahtunut.

Lauri Korhonen

Liekö huttunen rasisti kun noteeraa ihmisen ulkonäön vain ihonvärinä. Eikö se huomaa vaatetusta ollenkaan?

Ei se taida tuntea Helsingin tilannettakaan vaikka kuinka puhuttu ghettoutuvista maahanmuuttajien suosimista asuinalueista.

Uhkatkin se näkee kai vain fyysisinä?

Tiukasti syvällä kaivamassaan poterossa näin uskoisin.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Pitäiskö maahanmuuttajien pukeutua tuulipukuun ja karjalalippikseen, jotta olisivat kotoutuneet Suomeen kunnolla. Ja vaihtaa uskontonsa evankelisluterilaiseen?

Tarkoittaako kotoutuminen sitä, että luopuu kokonaan omasta kulttuurista ja uskonnosta ja vaihtaa sen kokonaisuudessaan "suomalaiseen kulttuuriin"?
Minusta kotoutuminen voisi tarkoittaa ennemmin sitä, että oppii suomen kielen ja toimimaan suomen lain ja muun normiston varjolla ollen silti oma itsensä.

Itse asun Jyväskylässä joka on hyvin kansainvälinen opiskelijakaupunki. Olen saanut erittäin hyvää kohtelua täysin tuntemattomilta ulkomaalaisilta ihmisiltä. Yksi kuljetti voittamani limpparikorin autolla kotiini, kun en sitä itse jaksanut kantaa bussipysäkille, ja toinen auttoi kantamaan painavaa laukkuani. Täysin pyytämättä itse tulivat ehdottomaan. Näin ei koskaan kantasuomalaisten kanssa ole käynyt.

Sari Masku Vastaus kommenttiin #65

"Täysin pyytämättä itse tulivat ehdottomaan. Näin ei koskaan kantasuomalaisten kanssa ole käynyt."

Olen itse huomannut aivan saman asian. Varsinkin nuoret muslimimiehet ovat poikkeuksetta erittäin kohteliaita ja avuliaita. Toisin kuin lökäpöksypersut tai rasistiset sisut.

Mauri Hyhkö Vastaus kommenttiin #65

Eivät tataarit ja juutalaiset ole uskoaan vaihtaneet vaikka ovatkin asustaneet täällä jo autonomian aikana, eikä kukaan ole sitä heiltä
vaatinutkaan. Mutta maailmalla on heimoja joiden ajatusmaailmaa ja
tapoja on epämiellyttävää suvaita, vaikka haluaisikin ja heidän on
luultavasti vaikeaa sopeutua meidän maailmaamme ja elämänmuotoomme.

Topi Alansuo Vastaus kommenttiin #65

Saara!
Mitä tapahtuu 15 v somalitytölle, joka huomaa, ettei usko allahiin, eikä halua alistua islamin sääntöihin sen enempää kuin tuulipukuun.
Onko Ayaan Hirsi Ali tuttu nimi ?
Oletko olevinasi feministi ?
Sinun kaltaisesi pönkittävät ilmapiiriä, jossa suomen lait eivät ulotu suojaamaan suomessa syntyneiden tyttöjen oikeuksia ja saattavat tulla lähetetyksi paikkaan josta ovat vain kuulleet,
jonka kieltä puhuvat murta, jossa heidät naitetaan muiden sopivaksia katsomalle 50v miehelle.

Mitä luulet, että nuo tytöt toivoisivat sinulle ?

Miten helvetissä saat nukutuksi, vai etkö yksinkertaisesti tajua ! .

Jouni Nordman

Jos sinä et usko Suomen sisun muutavan kantassi, niin itse ole jos kauan näiden vihervasemistolaisten liikeiden muuttumattomuudesta toivosta luopunnut. Siki pidän Suomen sisun tuomaa ilmapiirin muutosta terveenä, sillä nytten vasuriviherpiipertäjät joutuvat omia arvojaan tarkastelemaan.

Josta vasurit voisivat ottaa mallia PS nuorista. Järjestämällä vastaavia tapahtumia kuin kysesisessä linkissä. http://www.ps-nuoret.fi/events/monikulttuurisuuden...

Käyttäjän Kansojenherra kuva
Tuukka Kuru

"Uskoisin" "Luulisin" "Mahdollisesti" "Ehkäpä" "Kuitenkin"

Niin perinteistä Huttulaa.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Kuru, sentään tunnustan sen, että en tiedä kaikesta kaikkea ja mielipiteeni ei välttämättä ole totuus. Vain tyhmä ihminen luulee mielipidettään faktaksi.
Siksipä käytänkin lieventäviä sanoja kuten ehkä, mahdollisesti jne.

Käyttäjän Kansojenherra kuva
Tuukka Kuru Vastaus kommenttiin #66

Järkevän ihmisen mielipiteet kuitenkin pyrkivät perustumaan todennettaviin faktoihin, eikä ainoastaan tunneälyyn. Sen verran kuitenkin myönnän, että ihminen normaalisti etsii vain sitä tietoa mikä tukee omaa maailmankatsomusta.

Jos yhdistät makuasian ja mielipiteen toisiinsa, voimme samalla luopua kaikesta poliittisesta debaatista, sillä kaikkien tulkinnat olisivat yhtä oikeassa ja yhtä arvokkaita.

Sininen on vihreää, jos musta tuntuu siltä.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #73

Ja esimerkiksi "kuitenkin" ei ole mikään epäilyä ilmaiseva termi. Miksi kirjoitustapaani puututaan? Muut argumentit loppu?

Harvoista asiosta on tiedossa faktoja. Se on kuitenkin varmaa, että Suomen Sisu koostuu pääosin niistä ihan samoista jäsenistä. En usko, että heidän maailmankatsomuksensa on muuttumassa radikaalisti puheenjohtajavaihdoksesta huolimatta. m

Käyttäjän Kansojenherra kuva
Tuukka Kuru

Minä en usko että poliittinen vasemmisto on muuttunut mihinkään sisällissodan ajoista. Ovathan he kuitenkin edelleen vasemmistolaisia.

Enkä usko että liikehdinnän ohjelma tulee suuremmin muuttumaan, koska varsinkin sen nuoret naisaktiivit ovat aika pällejä.

Muutettuna tähän muotoon, olettaisin että ymmärrät kuinka onton kirjoituksen raapustit.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Kyllä ne ovat muuttuneet aika reippaastikin, sillä siinä sisällissodan vasemmistossa olisin todennäköisesti itse ollut - halusin tai en. Aivan kuten isovanhempieni vanhemmat olivat. Nämä nykyvasemmistolaiset näyttäisivät olevan valkoisten kakaroita jonkinlaisella freudilaisella (isoiso)isänmurha-asialla. Se on niin ratkiriemukasta miten kaikki pomppaa tasaisen varmasti ympäri kun jokainen sukupolvi aidosti vihaa edellistä. Orjaperinteiden merkki.

Toisaalta ideologiat ovat nykyään lähinnä stailaushomoilua. Jotakin mitä pitää päällä ja millä tuoda esiin, niiku sitä sisimmässä "palavaa liekkiä", niiku. Vaikkei kaiken brändäyksen keskellä olisi koskaan moista todellisuudessa omistanut. Kaikki on pelkkää näytelmää ja TosiTelkkaria. Meteli on hirveä, mutta lopputulos ei alkuasetelmasta eroa.

Susanna Kinnunen

Huttunen:

Melkoisia aivopieruja: "Vastaan on tullut paljon ihmisiä, jotka ulkonäkönsä perusteella eivät selvästikään ole sopeutuneet moderniin suomalaiseen yhteiskuntaan." Ai eivät ole kotoutuneet muuttamalla ihonväriään vaaleaksi?

Ulkonäöllä viitataan vanhoilliseen aavikkopukeutumiseen eikä ihonväriin. Ei Olli Immonenkaan noin typerä ole kuin kuvittelet. Mitään uutta ei tietysti ole siinä, että vihervasemmalla ei oikein uskota Olli Immosen olevan ameebaa älykkäämpi.

"Selvä. Milloin olet käynyt siellä viimeksi? "
""En koskaan." "

Minä olen asunut Itäkeskuksessa, ja ei se nyt varsinaisesti kovin iloiselta näyttänyt. Paras indeksi lienee asuntojen hinta, joka hyvistä liikenneyhteyksistä huolimatta oli kovin kohtuullinen. Sen kiistän, että se yksinomaan maahanmuuton lieveilmiöistä johtuu, pikemmin niin, että muut lieveilmiöt vetävät puoleensa myös maahanmuuton lieveilmiöitä.

Immonen ei ole helsinkiläinen, joten on vahvasti ymmärrettävää, että hän ei ollut käynyt Itäkeskuksessa.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

"Aavikkopukeutuminen"?? Eikö tuo ole aika rasistinen termi? Varsinkin jos sillä viitataan uskonnolliseen symboliin eli huiviin muslimeilla.

Jos ei ole käynyt itäkeskuksessa, ei kannata antaa arvoita siitä millainen paikka itäkeskus on. Kritiikkinä siis se, että Immonen kritisoi itäkeskusta paikkana, jossa "maahanmuuton ongelmat konkretisoituvat" paikka ei ole koskaan itse edes käynyt siellä. Ei niinkään se, että Immonen ei ole ikinä käynyt itäkeskuksessa.

Sari Masku

Mitähän pahaa siinä huivin käytössäkin on? Itsekin käytän huivia liikkuessani esim. Tukholman monikulttuurisilla alueilla.

Kyllä mielestäni sen verran voi kunnioittaa toisten kulttuureja.

Käyttäjän JormaHrknen kuva
Jorma Härkönen

Tänä iltana on TV1:mn A-talkisssa klo21.05 tulossa mielenkiintoinen Sisu-keskustelu. Mitäpä, jos seurataan se ensin ja otetaan sitten kantaa?

Lauri Korhonen

Jopa TV-Shopin uusinnat voivat olla mielenkiintoisempia. Niissä on kuitenkin se yllätysmomentti aina olemassa.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Lauria ei siis kiinnosta kun Halla-aho, Immonen, Koivulaakso ja Lydén keskustelevat? Tv-shop voittaa? Mielestäni tämä on mielenkiintoinen keskustelu ja toivottavasti solmuja saadaan auki yleisölle. Kiitos Yle taas kerran.

Lauri Korhonen Vastaus kommenttiin #40

Kuten kerroin. Pitääkö toistaa sama ruotsiksi?

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #43

Ei tarvitse toistaa eikä katsoa. Me muut hoidetaan se katsominen.

Lauri Korhonen Vastaus kommenttiin #49

Nyqvist. Olettaen että ymmärrät kirjoitettua suomea niin viimeistään toisella lukemisella sinun pitäisi huomata että otin kantaa ainoastaan ohjelman kiinnostavuuteen. En siihen aionko katsoa vai en. Tjeu.

Ehkä Areena toimii ja ehkä katson.

Ukko Makkonen Vastaus kommenttiin #40

No katsos sittenhän Lauri voi taas tulla huomenna kertomaan mielipiteensä keskustelusta, aluksi Lauri voi todeta "minä en tuota keskustelua katsonut", mutta vihermädättäjät sucks!

Lauri Korhonen Vastaus kommenttiin #53

Nti/rva Makkonenkaan ei taida ymmärtää suomea?

Simon Wahlroos

Jos ja kun antifanttien mukaan "fasismille ei saa antaa tuumaakaan periksi", niin miksi sitten vasemmistoliitto Arhinmäen johdolla käänsi takkinsa ja lähti hallituksen kelkkaan toteuttamaan kansainvälistä fasismia eli valtion lainsäätäjien ja korporaatioiden yhteistyötä, mikä on fasismin määritelmä Mussoliinin mukaan, joka oli fasismin pioneereja?

Saman fasismin määritelmän mukaan Suomen Sisu on täysin fasismista vapaa yhdistys ja Perussuomalaiset on fasimista vapaa puolue, koska Sisulla ei ole poliittista päätösvaltaa valtakunnan politiikassa ja PS on oppositiossa, jossa ei voi edes kansallista fasismia harjoittaa, vaikka kuinka mieli tekis. Tämä johtuu siitä että EU perustuslaki on esteenä itsenäiselle politiikanteolle ja lainsäätöyhteistyölle korporatioiden kanssa, jotka tarvitsevat kaiken maailman fasistisia "paskalakeja" säätäviä byrokraatteja turvaamaan esim. paskan saostuskaivojensa myyntiä. Toinen esimerkki fasismista on maahanmuuttofasismi, jossa valtio on perustanut liiketoimintaa harjoittavan korporaation tyyppisen Demla-järjestön, joka sidosryhmiensä avulla ajaa fasistista maahanmuuttobisnestä sen tuottaman talouskasvun mantran voimalla, josta fasistiset kapitalistiset keinottelijat tietysti tykkää, vaikka se tuhoasi luontomme elinkelvottomaksi.

S.S.=Summa summarum: Fasismi on siis talouspoliittinen hallintaprosessi, joka on jo avoimesti käytössä ollut pitkään edustuksellisessa demokratiassa, joten siksi fasismista ei voida ketään tai mitään hallituksen ulkopuolista yhdistystä tai puoluetta syyttää määritelmänsä mukaan. Fasismia voidaan siis hakea vain päivän politiikan teosta eli lakien säätämisestä, joka on hallituksen tehtävä. Jos lakeja säädetään korporaatioden eduksi eikä ihmisten hyväksi, niin silloin kyseessä on fasismi.

Käyttäjän OulaLintula kuva
Oula Lintula

Helsingin kaupunginhallitus teki viime vuonna rasistisen päätöksen, jonka mukaan ihmisiä pitäisi voida valikoida kaupungin töihin etnisyytensä perusteella.

Tietääkseni yksi Helsingin kaupunginhallituksen jäsen on myös Suomen Sisu ry:n jäsen. Tämä oli myös ainoa, joka kyseistä päätöstä vastusti. En tietenkään väitä, että vastustus johtui Suomen Sisu ry:n jäsenyydestä, voihan se toki olla sattumaakin.

Käyttäjän Jukkaakula kuva
Jukka Aakula

Suomen Sisu on saanut maahanmuuttokriittisyyden Suomessa alkuun. Se on hieno suoritus. 4-5 henkeä saatiin pienehköstä jäsenistöstä eduskuntaan.
Se on uskomaton suoritus Sisulta. Miltä tulevaisuus sitten näyttää? Sitä ei ole välttämättä helppo sanoa - tietynlainen murros on toki käynnissä.

Minusta on tärkeää edelleen painottaa yhtenäistä Suomea tietyin varauksin. Lainaan Russelia:

"Sosiaalinen koheesio on välttämättömyys, eikä ihmiskunta ole vielä koskaan onnistunut luomaan sosiaalista koheesiota vain rationaalisin argumentein. Jokaisella yhteiskunnalla on kaksi vastakkaista riskiä: yhtäällä luutuminen liian kurin ja perinteisiin jämähtämisen takia ja toisaalla moraalinen turmeltuminen tai ajautuminen vieraan vallan alaiseksi sitä kautta, että yksilökeskeisyys ja yksilön itsenäisyys tekee yhteistyön mahdottomaksi."

http://sarastuslehti.com/2013/03/03/uusi-ihminen/

Maahanmuuttoa Afrikasta ja muslimaista kannattaa edelleen yrittää rajoittaa. Väestön laatu on Maailmanpankinkin mukaan merkittävin kansallinen voimavara (http://kansankokonaisuus.blogspot.fi/2007/11/maail...). Kognitiivisen tason nousu kasvattaa Maailmanpankin mukaan BKT:tä oleellisesti ja siksi maahanmuuton pitää olla valikoivaa. (http://www.uutiskynnys.fi/uutiset/talous/2007/maai...)

Yhteiskunnan rauhallisen kehityksen takia pitää huolehtia toisaalta myös sitä, että maista missä on aivan erilainen kulttuuri, arvomaailma ja naiskäsitys ei maahanmuuttoa oteta vastaan.

Väestönlaatu on julkishyödyke.

http://kansankokonaisuus.blogspot.fi/2007/12/maaha...

Eemil Kankaanpää

Eikö ihmisten arvottaminen välineellisesti ole mielestäsi laisinkaan moraalitonta?

Minusta on jollain tapaa kuvaavaa, että te, jotka julistaudutte eurooppalaisuuden viimeisiksi airueiksi, jätätte ideologioissanne huomioimatta Euroopan eettisen perinnön ehkä suurenmoisimman osan - käsityksen yksilöiden itseisarvosta ja ajatuksen valtiosta instituutiona, jonka tehtävä on suojella tätä arvoa.

Vastaava amoralismia on kirjoituksissaan puoltanut muun muassa Jussi Halla-aho.

Käyttäjän Jukkaakula kuva
Jukka Aakula

Työnantaja esimerkiksi arvottaa ihmistä aina välineellisesti. Tukan leikkuuta kaipaava parturia.

Mutta välineellisyydestä siirrytään usein arvostukseen - työnantaja alkaa arvostaa työntekijäänsä ja parturin asiakas alkaa pitää parturistaan. Jopa vihollista aletaan arvostaa. Mies alkaa arvostaa ja raskastaa naistaan, johon on alunperin suhtautunut puhtaan välineellisesti.

Vastaan siis: Välineellisyys ei sinällään ole moraalitonta. Mutta toki siinä on tietty ristiriita. Jos naapurin talon polttaa paistaakseen kananmunan niin välineellisyys on mennyt liian pitkälle.

Mutta jos elämäsi on helpompaa kun kuvittelet ette "me" olemme pahoja emmekä ole lukeneet Tsehoviamme ja Manniamme niin siitä vaan.

Keskustelin bosnialaisen muslimin kanssa joka kertoi että hänen veljensä oli alkanut käydä kauppaa serbialuueella. Oli vuosi 2005. Hän sanoi että hiljalleen luottamus alkaa syntyä vaikka vain 10 vuotta aiemin oltiin valmiita tappamaan toinen. Kauppa oli avainsana eli keskinäinen riippuvuus. Maa missä ihmiset ovat riippuvaisia toisista yksilöistä kasvattaa sosiaalista pääomaa. Erityisesti kun riippuvuus on molemminpuoleista. Välineellistä mutta molemminpuolista.

Eemil Kankaanpää Vastaus kommenttiin #93

Asetat silti välinearvon etusijalle ihmisarvoon nähden. Se on mielestäni sekä perustelematonta että moraalitonta - kaikissa varteenotettavissa eettisissä traditioissa, kuten rawlsilaisessa tai deontologisessa etiikassa, yksilön välinearvo on tiukan alisteinen pysyvälle itseisarvolle.

En oikeastaan edes viitsi alkaa suomimaan sitä, kuinka ilmeisen poliittisesti motivoitunut julkaisu Mankind Quarterly on. Tämä artikkeli riittänee. http://tinyurl.com/cuuqg5g

Ja voi kuule, en tee tätä siksi, että elämäni olisi helpompaa. Joillain meistä on jopa ihanteita.

Käyttäjän Jukkaakula kuva
Jukka Aakula Vastaus kommenttiin #94

Sinulla on mutta minulla ei - sinun mielestäsi. No en ala sellaista keskustelua käymään. On helppo julistaa olevansa hyvä mutta se nyt ei varsinaisesti kerro todellisisesta hyvyydestä mitään.

Välinearvo ja itseisarvo ovat molemmat tietysti oleellisia. En minä sitä ole kiistänyt. Suhtaudun läheisiini tietysti niin että heillä on itseisarvo. Samoin luonnon ja kulttuurien monimuotoisuuteen.

Mutta siitä en vedä sitä johtopäätöstä että alkaisimme ottamaan Afrikan ylijäämäväestöä tänne. Se on kestämätön tie. Suuri humanisti ja politiikan tutkija Elinor Ostrom on sanonut:

"Yhteisresurssin käytön organisoimisen ensimmäinen askel on määritellä resurssin käytön rajat eli se kuka saa käyttää resurssia. Niin kauan kuin itse resurssin rajat ja resurssien käyttöön oikeutettujen henkilöiden joukko on tuntematon, kukaan ei tiedä mitä [yhteisresurssia] ollaan manageroimassa.

Ellei määritellä ketkä ovat ulkopuolisia, paikallisilla yhteisresurssin käyttäjillä on riski, että kaikki panostus minkä he kohdistavat resurssiin, riistetään heiltä sellaisten ihmisten toimesta jotka eivät ole panostaneet resurssin ylläpitoon millään lailla.

Pahimmassa tapauksessa ulkopuolisten toimet tuhoavat yhteisresurssin kokonaan. Yhteisresurssin käyttäjien pitää voida sulkea ulkopuoliset käyttämästä yhteisresurssia."

Ekologi Garrt Hardin:

""The moral is surely obvious: never globalize a problem if it can possibly be solved locally. It may be chic but it is not wise to tack the adjective global onto the names of problems that are merely widespread -- for example, "global hunger," "global poverty," and the global population problem."

We will make no progress with population problems, which are a root cause of both hunger and poverty, until we deglobalize them. Populations, like potholes, are produced locally, and, unlike atmospheric pollution, remain local unless some people are so unwise as to globalize them by permitting population excesses to migrate into the better-endowed countries. Marx's formula, "to each according to his needs" is a recipe for national suicide."

Ihanteita on erilaisia. Muiden kutsuminen ihanteettomiksi ja moraalittomiksi siksi että näillä on erilaiset ihanteet ei välttämättä ole kovin järkevää.

Eemil Kankaanpää Vastaus kommenttiin #96

Et tahdokaan keskustella ihanteista? Kummaa, syytithän minua älyllisestä epärehellisyydestä ensin itse. Tätä seurannut kommenttini ei ollut edes ad hominem -argumentti, koska en perustellut sillä väitettä. Omasi taas oli.

Yhteismaa on sinällään validi käsite, mutta Euroopan luonnonvarat eivät ole ehtymässä tai valtiojärjestys horjumassa – ainakaan siirtolaisten vuoksi. Lisäksi nykyään yhteismaa on globaali. Eurooppa on joka tapauksessa sidottu kehitysmaihin ja pitää niitä taloudellisessa orjanikeessä siitä huolimatta, päästetäänkö niitten asukkaita tänne vai ei.

Et ole vieläkään vastannut väitteeseeni siitä, että eurooppalaisen valtion tärkein tehtävä on olla instanssi, joka turvaa kansalaistensa vapauden ja ihmisarvon, pikemminkin kuin entiteetti, joka on olemassa vain tietyn eturyhmän turvaamiseksi. Toistan, että tämä on mielestäni eräs suurimmista ja ainutlaatuisimmista Euroopan keksinnöistä. Kansalaisten valitseminen välinearvon pohjalta on sen kanssa ristiriidassa, koska oikeudet ja velvollisuudet ovat kaikille samat.

Kenen etua siis loppujen lopuksi palveltaisiin? Ei ainakaan ihmisten yleensä.

Käyttäjän Jukkaakula kuva
Jukka Aakula Vastaus kommenttiin #97

"Lisäksi nykyään yhteismaa on globaali."

Ei ole. On olemassa varsin rajoitettu määrä täysin globaaleja yhteismaan ongelmia kuten ilmasto. Senkin ratkaiseminen voidaan tehdä OSITTAIN lokaalisti esimerkiksi niin, että Eurooppa asettaisi itselleen haittaverot ja niille maille jotka eivät haittaveroja määrittele asetetaan haittatullit. Toki nämä globaalit yhteismaan ongelmat ovat äärimmäisen tärkeitä yhteismaiden ongelmien joukossa.

Toisaalta esimerkiksi Itämeren tila ei ole globaali vaan alueellinen yhteismaan ongelma. Vestönkasvu on tavallaan globaali ongelma, mutta kuten Hardin osoittaa se lienee mielekkäintä lokalisoida sulkemalla esimerkiksi niiden maiden rajat jotka kieltäytyvät ratkaisemasta omaa väestöongelmaansa. Monet yhteismaan ongelmat ovat täysin paikallisia.

"Eurooppa on joka tapauksessa sidottu kehitysmaihin ja pitää niitä taloudellisessa orjanikeessä siitä huolimatta, päästetäänkö niitten asukkaita tänne vai ei."

Kansainvälinen kauppa Euroopan ja kehitysmaiden välillä on suurelta osin win-win. Mutta olisi toki tärkeää että Eurooppa luopuisi omien tuotteidensa subventioista jotta kehitysmaiden tuotteiden kilpailukyky olisi parempi. Tarvitaan siinä suhteessa lisää markkinavoimia.

Orjan-ikeestä puhuminen on lähinnä tätä "olemme velkaa"-läppää joka ei puhuttele minua eikä hyödytä kehitysmaiden ihmisiä.

"Kenen etua siis loppujen lopuksi palveltaisiin? Ei ainakaan ihmisten yleensä."

Olen ajanut omaa ja perheeni etua, antanut säännöllisesti jonkun verran tukea yhdelle Tamilimaan kastittomien koululle... koska koen että se parantaa kastittomien intialaisten asemaa, maksanut veroa joilla on kustannettu suomalaisia sosiaalipalveluita.

Poliittisesti pyrin ensi sijassa turvaamaan luonnon ja kulttuurien monimuotoisuutta. Lisäksi ajan tietysti "ihmisten etua" ainakin siinä mielessä että esimerkiksi yhteiskunnallisiin epäoikeudenmukaisuuksiin - vaikkapa lasten materiaaliseen ja henkiseen köyhyyteen - pitää puutttua. Olen siksi mm. rahoittanut mainitsemaani kouluprojektia. Tämän hetken merkittävin ongelma minusta on eläinlajien sukupuutto-aalto, joka johtuu ihmisen toiminnasta.

Maahanmuuton pitää ensi sijassa palvella Suomen kokonaisetua, ei halpatyövoimaa haluavien työnantajien tai asiakkaita kaipaavien sosiaalivirkailijoiden. Vastustan laajaa maahanmuuttoa islamilaisista maista ja Afrikasta.

Yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta tarvitaan maan sisällä ainakin sen verran, että suomalaiset kokisivat tiettyä yhteisyyttä toisiaan kohtaan, koska olemme väistämättä samassa veneessä monen asian suhteen.

"Et tahdokaan keskustella ihanteista?"

No en näe niistä keskustelemista kovin relevantiksi tässä keskustelussa siis. Ihanteeni on lähinnä rehellisyys itseäni ja muita kohtaan. Keskustellaan mieluummin käytännön asioista.

Eemil Kankaanpää Vastaus kommenttiin #98

Minusta etiikka ja ihmiskuva ovat nimenomaan kriittisiä keskusteltaessa politiikasta. Uskon, että eettisiä periaatteita on olemassa ja että yhteiskunnan tulee rakentua niitten varaan, vaikka se lieneekin näinä materialistisina aikoina vallankumouksellinen ajatus.

Kyse ei oikeastaan ole siitä, kuinka paljon maahanmuuttajia Suomeen pitäisi ottaa – itse asiassa en ole ilmaissut kantaani asiasta. Aloitin keskustelun arvostelemalla sitä, että ensimmäisessä viestissäsi totesit väestönlaadun olevan julkishyödyke. Rotuhygienia on epäeettistä, sillä valtio ei saa kohdella puhtaan välineellisesti niitä, joitten vapautta ja arvokkuutta se suojelee.

Väitteilläsi ei sitä paitsi ollut niitten vaatimaa biologista pohjaa. Kuten jo totesin, Mankind Quarterlyyn kirjoittavilla ja sitä toimittavilla yksilöillä on lähes poikkeuksetta ulkoisia, poliittisia motiiveja, eikä julkaisulla ole tiedeyhteisössä uskottavuutta. Voin sanoa suoralta kädeltä, että artikkelissa, johon viittasit, luettiin tilastotietoja väärin ja käsiteltiin älykkyysosamäärä virheellisesti epäkulttuurisidonnaisena, yksiselitteisen periytyvänä kognitiivisten kykyjen mittarina.

Yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta ei tarvita "ainakin sen verran" että suomalainen kansallistunto pysyisi koossa. Oikeudenmukaisuus on itseisarvo, jota ei saa kohdella välineellisesti. Sitä tarvitaan aina ja kaikkialla.

On tietenkin helpottavaa kuulla, että ympäristöasiat kiinnostavat sinuakin. Oletko vegaani?

Eemil Kankaanpää Vastaus kommenttiin #98

Ja näin sivuhuomiona: puhe kolmannen maailman hyväksikäytöstä ei ole läppää ja on surullista, ettei se kosketa sinua.

Kolmannen maailman ja länsimaitten kauppa ei varmasti ole vastavuoroisesti hyödyttävää. Adam Smithin teoretisoima ja Immanuel Wallersteinin edelleen kehittämä erottelu taloudellisiin periferia- ja ydinalueisiin pätee nykyäänkin. Miksi kuvittelet valtaosan maailmasta pysyneen niinkutsuttuina kehitysmaina jo lähes seitsemänkymmentä vuotta? Järjestely, jossa vähäväkiset, kuluttamiseen keskittyvät länsimaat pitävä suurinta osaa maailmasta taloudellisen alikehittyneisyyden tilassa, hyödyttää vain ensinmainittuja. Länsimainen elämäntapa ei olisi mahdollinen ilman muun maailman halvan työvoiman ja luonnonvarojen riistoa.

Järjestystä pidetään yllä lähinnä taloudellisen vallankäytön avulla, mutta entiset siirtomaaisännät eivät myöskään karsasta aseisiin tarttumista. Tämän todistavat esimerkiksi Ranskan tämänvuotinen väliintulo Malissa, jonka sortohallitusta pidetään yllä uraanivarojen maastamyyntiä vastaan, tai Yhdysvaltain sotaseikkailut Lähi-idässä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset